Monday 16 January 2012

Apa kaitan inflasi dengan nilai pelaburan sebenar?





















Inflasi ialah kenaikan harga barang yang pasti berlaku setiap tahun. Ia satu faktor wajib dalam ekonomi. 

Kadar inflasi menunjukkan kadar umum kenaikan harga barang-barang. Purata inflasi di Malaysia biasanya 2.5% hingga 4.5% (berbeza-beza pula di Bandar-bandar, cth. purata Inflasi di KL 5% setahun, JB 7% setahun, Penang 6% setahun, Kota Bahru 2% setahun. Berbeza pula ikut negara, cth Singapore, 2% setahun, Tokyo, 1.5% setahun). 

Jadi, satu amaun wang yang setiap individu itu ada akan berkurang nilainya dari tahun ke tahun. Contoh, jika saya simpan duit dalam akaun simpanan (deposit) di bank RM10,000 hari ni yang hampir tiada untung tahunan, nilai sebenarnya tahun depan akan menyusut, tak boleh lagi beli barang bernilai RM10,000 seperti pada hari ini lagi. Begitu juga dengan kadar kenaikan gaji. Rata-rata kenaikan gaji kakitangan awam 3% setahun, bermakna naiknya gaji kakitangan bukan naiknya nilai atau lebihnya kuasa membeli barang sebab inflasi juga 3%. 

Jadi, melabur itu penting. Perlu melabur dalam instrumen pelaburan yang direkabentuk memberi pulangan lebih tinggi daripada inflasi. Kalau hanya menyimpan di bank, menyimpan di Fixed Deposit, tak akan memberi kesan kepada nilai wang sebab simpanan hanya beri 1%-2% untung setahun.

Itu sebab juga, kita tak galakkan orang meminjam wang kemudian labur dalam ASB atau instrumen lebih rendah pulangannya. Pinjaman dah ada risiko interest 6% + inflasi 3% = kos 9%. Pulangan ASB 8%. 8% tolak 9% = untung -1%. 

Ringkasnya, setiap perancangan kewangan, Inflasi adalah kos wajib yang kita mesti ambil berat untuk tahu berapa nilai sebenar pulangan pelaburan kita dan kuasa belinya di masa depan apabila kita hendak guna wang itu.

 

No comments:

Post a Comment