Friday 27 January 2012

Bagaimana pelabur mendapat untung?




Soalan ni antara yang paling kerap di ajukan oleh bakal pelabur. Yalah kan mesti nak tahu mcm mana boleh buat untung dengan unit trust ni. Sebenarnya ada 3 cara bagaimana pelabur mendapat untung daripada pelaburan yang dibuat iaitu:

1) Dividen 

Dividend biasanya akan diumumkan pada tahun berakhir kewangan untuk sesuatu dana. Maksudnya peratus keuntungan yang diperolehi dari pelaburan kita tersebut. cth, investment RM10k, tahun berakhir seterusnya, dividend declared 10%, jadi pelabur dah untung RM1000.


2) Pertumbuhan  Modal (Capital Gain) 

Contoh, masa beli harga NAB per unit RM0.30. Selepas sesuatu jangka masa, harga NAB per unit meningkat kepada RM0.40. Maknanya dekat situ, pelabur dah kaut keuntungan RM0.10 untuk setiap unit


3) Bonus

bonus akan diberi dalam bentuk pertambahan unit. Contohnya, setiap pelabur diberi tambahan 1% unit mengikut nilai NAB yang terkumpul. Tetapi bonus tidak semestinya berlaku setiap tahun. Bergantung kepada keadaan pasaran.


Yang paling penting ialah pelabur jelas tentang matlamat pelaburan mereka. Untuk apa sebenarnya mereka melabur. Adakah untuk tujuan mengumpul dana persaraan. pendidikan tinggi anak-anak kerana unit trust ialah simpanan jangka sederhana dan panjang (3 thn ke atas). Bukan saya yang menentukan berapa lama sesuatu pelaburan dibuat tapi saya mahukan supaya anda dapat menikmati sepenuhnya hasil pelaburan anda.


MULAKAN LANGKAH ANDA SEKARANG.... MELABUR UNTUK MASA DEPAN!

No comments:

Post a Comment