Sunday 15 January 2012

Perlu ke buat pelaburan guna Akaun 1 KWSP?

Hari ni saya diajukan dengan soalan di atas oleh salah seorang teman lama. Perlu atau tidak terpulang kepada diri masing-masing. Jika simpanan KWSP dan simpanan peribadi sudah cukup untuk menampung kehidupan sewaktu persaraan tanpa downgrade lifestyle kita sekarang, maka tak perlu lah. Tapi kalau kita cuma ada RM100K sahaja sewaktu berumur 55 tahun nanti..... tepuk dada sendiri kerana sebenarnya kita memerlukan lebih kurang 1 juta untuk menampung 15-25 tahun kehidupan selepas bersara. 

Semuanya terpulang kepada matlamat seseorang. Walau apa jua yang kita lakukan wajib mempunyai matlamat.


Selain daripada membuat pelaburan secara tunai sekaligus dan simpanan bulanan, kita boleh mengambil peluang dengan melaburkan sebahagian wang KWSP (Akaun 1: Akaun Persaraan) ke dalam unit amanah sebagaimana yang telah diluluskan oleh kerajaan dan KWSP.

KENAPA???

2 sebab paling penting iaitu:

1) Berpeluang untuk menikmati PULANGAN DIVIDEN yang lebih tinggi disamping PERTUMBUHAN MODAL semasa menjual semula pelaburan kelak.

Dibawah ialah kadar dividen KWSP sejak tahun 1952 sehingga tahun 2009. Sejak tahun 2000, dividen tertinggi yang diisytiharkan ialah 6%. Kenapa situasi ini berlaku? Kita kena faham kerana KWSP bukan institusi pelaburan sebaliknya KWSP ialah penjaga kepada wang kita sehingga kita bersara.




Pernah tak anda terfikir bahawa inflasi mengecutkan simpanan kwsp kita? Sebenarnya kadar dividen kwsp telah menurun sehingga antara 4.5% dan 6% sejak 10 tahun kebelakangan ini. Walhal kadar inflasi semakin meningkat setiap tahun iaitu secara puratanya antara 3% - 4% pada tahun 2011.

Wang yang kita simpan untuk tujuan persaraan di kwsp, pulangan yang kita dapat gagal menandingi peningkatan inflasi setiap tahun. Sekiranya situasi ini berterusan, wang yang kita simpan setiap tahun walaupun bertambah dari segi angka tapi menyusut dari segi nilai. 

Jadi alternatif yang paling mudah untuk mengekang inflasi daripada terus mengecutkan simpanan kwsp kita ialah dengan melaburkan sebahagian simpanan tersebut ke dalam Dana Syariah Public Mutual yang mampu memberi pulangan antara 12% - 20% setahun berbanding kwsp 5% - 6% setahun.

2) MENEPATI SYARIAH

Rujuk surat yang dikeluarkan oleh KWSP di bawah:







Surat di atas telah dihantar kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia yang memaklumkan bahawa pelaburan KWSP adalah tidak berlandaskan Syariah. Sememangnya sebagai seorang pekerja, kita tiada pilihan untuk tidak membuat simpanan dalam KWSP, namun kita mempunyai pilihan untuk mengeluarkan sebahagian daripada simpanan kita untuk dilaburkan di dalam Dana yang disahkan oleh Suruhanjaya Sekuriti sebagai Dana Syariah.


Anda boleh semak senarai Dana Syariah di : www.sc.com.my
klik Data & Statistic -  List Of Unit Trust Fund



Untuk makluman, KWSP adalah penjaga kepada simpanan wajib hasil titik peluh kita, setiap polisi yang dibuat akan memberi kesan kepada setiap warganegara Malaysia yang bekerja. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tan Sri Azlan Zainol, “WANG PARA PENCARUM ADALAH  DILINDUNGI”.
Keutamaan KWSP adalah untuk PENGEKALAN MODAL. 

( Sumber : – The Edge Malaysia, 4hb April 2005 )



Sekiranya objektif pelaburan peribadi anda adalah Pengekalan Modal,maka KWSP adalah tempat terbaik untuk menyimpan TETAPI sekiranya objektif anda adalah untuk PERTUMBUHAN MODAL JANGKA PANJANG, anda patut mempertimbangkan secara serius mengenai pilihan yang diberikan oleh KWSP iaitu membenarkan anda melabur dalam UNIT AMANAH. 


Soalan saya: NAK DIVIDEN YANG LEBIH TINGGI  SERTA MEMATUHI SYARIAH ATAU DIVIDEN SEDIKIT DENGAN PELABURAN TIDAK SYARIAH (HARAM/KONVENSIONAL)???

Fikir-fikirkanlah.... pendapat saya sekiranya kita keluarkan sebahagian simpanan tersebut untuk dilaburkan ke dalam dana syariah, sekurang2nya selesai sebahagian tugas kita.. selebihnya kita serahkan pada Allah SWT....



Saya pernah dapat emel daripada seorang sahabat yang menulis....

1.Kita ada Bank berlandaskan Syariah…sudahkah anda beralih kepadanya
2.Kita ada Takaful berlandaskan Syariah…sudahkah anda dapatkannya
3.Kita ada pelaburan berlandaskan Syariah…mengapa tidak menyertainya

No comments:

Post a Comment